prihlásenie|registrácia |
0Nákupný košík
kontakt - mapa - číslo účtu
Menu
Pyramída osobnosti - centrum sebarozvojaPyramída osobnosti - centrum sebarozvoja
Články

Témy

Sila mysle a ducha Vzťahy a láska Šťastie a zdravie Filozofia a mystika Nevysvetliteľné záhady Tajomná história


Strava dáva základy nášmu zdraviu – rozhovor s dietológom Samom Fujerom

Očistné kúry navracajúce zdravie

Jar a jeseň sú ročné obdobia, kedy sa príroda prirodzene prečisťuje. Zvlášť na jeseň sa zbavuje všetkého starého a nepotrebného a práve preto je to aj najlepší čas na absolvovanie očistných kúr. 

SAm FUjera z Krkonôš - český dietetický poradca, sa venuje zdravej výžive, očistným a diétnym kúram, lieči a diagnostikuje chorých. Môže nazrieť i do duše človeka a získať tak informácie o jeho zdraví, či o funkčnosti jednotlivých orgánov, ako aj o vnútornom duševnom a duchovnom svete. Vidí tak priamo účinky stravy a myšlienok na zdravie, harmóniu, či celkovú vyrovnanosť ľudí.

1. V  súčasnosti trpí veľmi veľa ľudí nepríjemnými depresiami a nevedia sa ich zbaviť. Sú akoby morom dnešnej civilizácie. Vy vidíte príčiny depresií predovšetkým v nezdravej strave. Ktoré potraviny spôsobujú človeku tak obávané pocity menejcennosti, či nepotrebnosti?

- Naša civilizácia sa akoby dostala do slepej uličky. Vyrába a reklamuje výrobky, ktoré sú pre nás doslova jedom a potom sa čudujeme, prečo je ľudstvo čoraz chorľavejšie. Neraz i vedome jeme veľmi škodlivé potraviny a keď nám vážne poškodia zdravie, potom zas vynakladáme veľké množstvo peňazí na uzdravenie. Zbytočne sa prejedáme neúčinnými liekmi a vitamínmi v tabletkách najrozmanitejšieho druhu a pritom si neuvedomujeme, že naším najlepším liekom je práve správne zvolená a dobre pripravovaná ľahko dostupná strava. Pochádzame z prírody a v nej preto môžeme nájsť všetko, čo k udržiavaniu zdravia potrebujeme.

Myslíme si, že naša psychika je závislá na tom, čo sa deje okolo nás. Ale v skutočnosti premýšľame vďaka biochemickým pochodom, ktoré k svojmu prebiehaniu potrebujú nejaký zdroj - výživné látky. A tie sú v strave a v nápojoch . Takže, všetko čo vypijeme a skonzumujeme, ovplyvňuje náš zdravotný stav telesný i psychický. Keď máme dostatok výživných látok, náš organizmus je schopný zvládať zaťažujúce stresové situácie s väčším nadhľadom. Spomínané depresívne stavy spôsobuje a prehlbuje napríklad nadbytok kofeínu, čo môžu citlivejší ľudia získať už pri druhej šálke kávy denne. Ďalej škodlivo pôsobí čierny čaj, alkohol, zvýšená konzumácia šošovice, sladkosti, ktoré okrem toho navyše ničia vitamíny skupiny B a C, uprednostňovanie bielej múky, čo nás môže dokonca i priotráviť. Nemali by sme konzumovať likéry, vermút, červené víno, syry, pečienky, hovädzie a kuracie mäso, salámy, konzervované mäso, údeniny, banány, avokádo, čokoládu, coca-colu a farebné limonády.

2. Ako môžeme stavy úzkosti a depresií zmierniť bez použitia liekov? Aké potraviny nám pomôžu dopracovať sa k harmónii a zdraviu?

- Ak niekto trpí častými depresiami, mal by si doplniť vo výžive prirodzené vitamíny skupiny B, draslík, horčík, železo, zinok, meď, polysacharidy, vápnik a vitamíny skupiny C. Sú v celozrnných obilovinách (ryža natural, ovos, raž, pšenica, jačmeň), v sušených klíčkoch, vo fazuli, hrachu, v kapuste (veľmi zdravá je kvasená), v brokolici, v mrkve (varenej), vo vajciach uvarených na mäkko, v slnečnicových a tekvicových semienkach (to sú doslova prírodné multivitamíny!), v morských riasach (celkove čistia a regenerujú organizmus). Pite aspoň desať dní cez noc macerované nápoje z brezových lístkov a z rozomletých na sucho pripražených tekvicových semien. To však nie sú potraviny iba na liečenie depresií, ale i na celkové udržiavanie nášho organizmu v harmónii. Dodávajú človeku základné výživné látky v prirodzenom stave.

3. Čo nám z množstva najrozmanitejších potravín, koré ponúkajú v bežných obchodoch, najviac škodí a čo môžeme bez obáv konzumovať?

- Ak sa nad tým, čo nám škodí trochu zamyslíme, prídeme na to, že všetko, čo sa vyrába umelo za pridávania rôznych chemických látok, nemôže byť v žiadnom čase zdraviu prospešné. Nemusíme mať obavy z potravín prírodných, teda prirodzených. Mali by vypadať presne tak ako v prírode v ich pôvodnom stave – bez pridávania chémie (napríklad glutamanu vo vegete, či mnohé konzervačné látky a pod.) Najviac škodia potraviny, ktoré prechádzajú pri spracovaní určitým chemickými procesmi. Najväčším rizikom je preto konzumácia tvrdých a mäkkých syrov, rizikového mäsa ako hydiny, hovädzieho a bravčového. Obsahujú pre naše zdravie najškodlivejšie látky - hormóny a antibiotiká, ktorými sú, žiaľ, vo veľkochovoch kŕmené pre urýchlenie ich rastu a priberanie na váhe.

4. Na vašich kurzoch zdravej výživy zdôrazňujete vylúčenie živočíšnych bielkovín z našej stravy. Vraj sú plne nahraditeľné rastlinnými bielkovinami. Čo sa deje v našom organizme pri trávení živočíšnych bielkovín oproti rastlinným?

- V súčasnosti sú vo svete tendencie preferovať živočíšne bielkoviny ako to najdôležitejšie pre naše zdravie. Našťastie v prírode máme pre náš život omnoho dôležitejšie a kvalitnejšie bielkoviny - rastlinné. Nachádzajú sa v obilovinách, strukovinách, semienkach, orechoch a spolu tvoria kompletnú bielkovinu presne tak, ako ju my potrebujeme pre život. Pri konzumácii živočíšnej bielkoviny spotrebuje náš organizmus viac energie ako príjme. Žiaden živočích po skončení kŕmenia materinským mliekom viac mlieko nekonzumuje. Nemali by sme ho piť či jesť v žiadnej podobe ani my.
Napríklad každý štvrtý človek
nemá enzým – laktázu potrebný na štiepenie mliečnej bielkoviny , ktorej je v kravskom mlieku 300x viac ako v materskom. Po treťom roku života ho väčšina ľudí celkom stráca. Tým vznikajú v organizme rôzne nestrávené látky, medzi nimi aj opioidy, ktoré narušujú CNS a  môžu rozbehnúť latentné formy autizmu, alergií, astmy . Rovnaký problém vzniká pri trávení jednoduchých cukrov. Viac pri ich štiepení organizmus energiu vyčerpá, než získa. Pritom polysacharidy, ktoré sú v prirodzenej forme v ryži natural a v ostatných obilovinách, strávi za polovičný čas bez vedľajších účinkov. A ešte nám pritom zostane veľa energie využiteľnej v bežnom živote.

5. Vyučujete, že v tomto ročnom období je dôležité pre zachovanie zdravého fungovania nášho organizmu prečistiť svoj organizmus. Ktoré očistné kúry sú najúčinnejšie a prečo?

- Organizmus sa nielen zanáša, ale sa dokáže aj sám čistiť . Pokým však konzumujeme potraviny, ktoré nás zanášajú, automaticky po určitom čase potrebujeme nejakú očistnú kúru k tomu, aby sme zase ten organizmus prečistili a zharmonizovali. Ovocné kúry nie sú zdravé preto, lebo prekysľujú organizmus rovnako ako napríklad konzumovanie sladkého, či bielej múky. Diéty najrozmanitejšieho druhu oberajú organizmus o potrebné výživné látky. Prečisťovanie čriev slanou vodou je zasa veľmi záťažové na ľadviny. Vari z množstva známych kúr je najefektnejšia diétno-očistná kúra ryžou natural. Tá totiž obsahuje podobne ako všetky obiloviny množstvo minerálnych látok, vitamínov a vlákninu, ktorá dokáže mechanicky čistiť stenu čriev od starých prilepených zahnívajúcich zbytkov potravy. Lenže pokým chceme svoj organizmus prečistiť dokonale, musíme venovať pozornosť očiste všetkých hlavných tráviacich orgánov, nie iba jednému z nich. Preto som vymyslel kompletnú očistnú kúru, ktorá je založená na prirodzenom čistení orgánov pomocou vyberanej stravy. Tú môžeme konzumovať v neobmedzenom množstve. Od ostatných známych očistných kúr sa odlišuje tým, že je založená na poznaní prírodných zákonov. To znamená, že rešpektuje prirodzený biorytmus človeka, ktorý je závislý od biorytmov prírody.
Môže sa robiť iba dva krát do roka – na jar a na jeseň, kedy sa i celá príroda čistí. Tento očistný proces platí aj pre človeka. Každý orgán má svoj biorytmus. Hlavné orgány máme navzájom popárené, takže činnosť či dysfunkcia jedného hneď ovplyvní ten druhý, ktorý s ním súvisí. Podľa toho vieme, kedy a čo sa potrebuje čistiť, kedy má ktorý orgán pracovať a treba ho podporiť v činnosti a kedy má odpočívať. Ak to vieme pri stravovaní zohľadniť, tak až vtedy majú prevádzané očistné kúry zmysel. Žiadaný trvalý výsledok preto neprinesú kúry zamerané len na jeden orgán. Energia, ktorú pri takejto komplexnej očistnej kúre získame z vyberaných potravín získavame, sa kumuluje v jednotlivých očisťovaných orgánoch a presúva sa podľa biorytmových hodín ďalej. Nielenže posilní náš organizmus, ale posilní našu psychiku a podporí aj náš duchovný rast. 

Sam Fujera pochádza z Krkonôš. Pri svojej práci sa sústavne venuje sebavzdelávaniu v oblasti zdravej výživy, dietológii, liečiteľstva, psychológii, kvantovej fyziky a lekárskej vedy. Na svojich kurzoch okrem potrebných teoretických informácií učí účastníkov prakticky v kuchyni pripravovať jedlá , ktoré podporujú prirodzenú očistu organizmu a ktoré dokážu doplniť telu viac výživných látok, než akékoľvek vyrobené tabletky. K tomu patrí napríklad i poznanie o energetických tokoch v organizme, ale aj to, ako potraviny správne nakrájať, aby sa už pri príprave jedla nestratila z nich dôležitá životná sila.

 Strava podporujúca očistu orgánov a doplňujúca významné živiny potrebné pre organizmus :

  • zeler, petržlen, mrkva - z divokej zeleniny: skorocel
  • kapusta a rýchlokvasená zelenina púpava, žihľava, kozia noha
  • obiloviny a strukoviny - orechy a semienka všetkého druhu (v 1 zrne je až 24 základných a 50 - morské riasy sprievodných živín) - naturálna ryža

  MIchelle Mattieligh - uverejnené v časopise Slovenka

späť